Plan voor Oliemolen langs de Eem

3042709 OLIEMOLENKWARTIER Een werkgroep van bezorgde Amersfoorters luidt de noodklok. De onbebouwde grond nabij het Eemplein en de Eemhaven wordt bedreigd door de bouw van een wooncomplex, bestaande uit hoogbouwappartementen. Volgens woordvoerder Jan van 't Hof zal deze geplande bouw het aanzien langs de haven naar de Koppelpoort en binnenstad er niet mooier op maken. ,,Uit toeristisch oogpunt gezien past zoiets daar niet", zegt hij. De werkgroep heeft namelijk een veel beter plan.

Na een presentatie bij de Keientrekkers, een club van senioren die een maal per maand bij elkaar komt, werd onlangs een presentatie gehouden over een molen die tot 1940 aan de Eemhaven gestaan heeft. Daar werd olie gemaakt uit lijnzaad. ,,Heel toevallig heet diegene die het praatje hield Laurens Olieman", vertelt Van 't Hof. ,,Vanaf dat moment hebben wij plannen ontwikkeld om op deze plek in het Oliemolenkwartier de uit 1765 daterende oliemolen, die de 'De Rijzende Zon' heette, weer te herbouwen en ook te laten werken. Deze molen had aan een zijde een woonhuis en aan de andere kant bedrijfsruimte. Na een verbouwing is het pand ingestort en in 1940 gesloopt."

HISTORIE De werkgroep vindt dat er al genoeg historie verloren is gegaan in de Amersfoortse binnenstad. En met de terugkeer van dit verloren erfgoed krijgt de stad er een toeristische trekpleister bij, redeneert de werkgroep. De invulling kan volgens hun bestaan uit horeca, bed and breakfast, terras en groenvoorziening. ,,Het geeft een beeld van de bedrijfigheid die er ooit was in de haven. Er stonden daar meer molens. Het zou mooi zijn wanneer er eentje terugkwam."

In eerste instantie zijn de plannen, volgens de woordvoerder, door verantwoordelijk wethouder, Hans Buijtelaar van tafel geveegd. Van 't Hof wijst als antwoord op de leegstand van appartementen en kantoren in Amersfoort. Toch begrijpt hij de reactie van Buijtelaar in eerste instantie wel. ,,Lang geleden is er een bestemmings- en ontwikkelingsplan gemaakt voor dit gebied. Daar zijn al beslssingen over genomen. Wij krijgen ondertussen veel steunbetuigingen. Onder meer van stadsbewoners, Han Gehrlings van de Waterlijn en de organisatie voor behoud van historie 'Siesta'. Bij een bijeenkomst in Flehite zijn er over dit project flyers uitgedeeld door Joke Sickman."

Wat ze nu gaan doen is de politiek warm maken voor het ambitieuze plan. ,,Dat moet voordat de gemeente de invulling met de hoogbouw doorzet en een opdracht geeft aan Latei Projectontwikeling en bouwbedrijf Heilijgers, waarmee ze in overleg is. Want dan is het lastig om het allemaal weer terug te draaien. De Eemhaven verdient het om goed na te denken over de ontwikkeling van dit perceel. Daarom gaan we op zeer korte termijn een burgerinitiatief indienen voordat het te laat is."
Hoewel de gemeente enthousiast is over het plan, vreest wethouder Pim van den Bergh dat de molen geen geld oplevert, meldde RTV Utrecht dinsdag 3 maart: "Het moet flink wat opbrengsten genereren en ik vraag me af of dat gaat lukken." De gemeente neemt op 18 maart een besluit over dit overgebleven stuk land aan het Eemplein.

bron: DeStadAmersfoort.nl