Persverklaring Stichting Vrienden van de Eemhaven

Persverklaring Stichting Vrienden van de Eemhaven (SVE) i.v.m. de informatiebijeenkomst op dinsdag 16 februari over het ontwerp van de Amersfoortse Combinatie (AC) voor Blok 3, Eemplein.

“Monddood “gemaakte Stichting Vrienden van de Eemhaven (SVE) vraagt gemeenteraad om geen applausmachine te zijn maar visionair richting te geven.

‘’Wie is het geweten van de Eemhaven?’’

Onder die titel stuurde de Stichting begin januari een genuanceerde reactie op het ontwerp van de Amersfoortse Combinatie voor de bebouwing van blok 3 van het Eemplein. Inmiddels reageerde het college met een informatiebrief waarin wordt ingegaan op de binnengekomen reacties. De Stichting riep de gemeenteraad al eerder op een constructieve behandeling van de reacties mogelijk te maken en daarover nader in gesprek te gaan. Vooralsnog is echter geen sprake van een Ronde in de Raad waar via inspraak nog kan worden gereageerd op de collegereactie. De informatieve bijeenkomst op dinsdag 16 februari a.s. biedt daartoe geen mogelijkheid. De Stichting voelt zich daarom dinsdagavond “monddood”.

In deze persverklaring, die uiteraard ook aan de gemeenteraad wordt gericht, vraagt de Stichting andermaal aandacht van de gemeenteraad voor aspecten van het bouwplan waarover nog grote zorgen bestaan. In de raadsinformatiebrief wordt gesteld dat in de helft van de reacties een positief oordeel wordt gegeven over het schetsontwerp. Wie de inhoud van alle reacties tot zich neemt, krijgt een ander beeld.

De Stichting Vrienden van de Eemhaven is tevreden dat het college, net als de Stichting, een muur van hoge gebouwen langs de Eem ongewenst vindt. De SVE roept echter de gemeenteraad op toepassing van de afwijkingsbevoegdheid toch hoger dan 15 meter te bouwen uit te sluiten voor het kavel aan de andere zijde van de Eemlaan (bij Zandfoort aan de Eem) en dat niet afhankelijk te laten zijn van een “terughoudende intentie” van het college.

Diverse andere zorg- en knelpunten worden wat de SVE betreft niet of onvoldoende behandeld, zoals de roep om meer historische waarden bij de Eemhaven terug te brengen, zeker nu blok 3 die niet terugbrengt (bijvoorbeeld door herbouw van het Spijkertje) of de oproep om bij nieuwe plannen meer participatie en co-creatie toe te passen. De kritiek op de hoogte van 27 meter die op sommige punten van Blok 3 wordt bereikt en de zorg over schaduwwerking is geenszins weggenomen. Er is geen adequaat antwoord op de roep om meer openbaar groen bij Eemplein en Eemhaven. Er is volstrekt onvoldoende garantie voor een kwalitatief hoogwaardige invulling van de zgn. plint onder het appartementengebouw. De Stichting herhaalt dat dit de achilleshiel van het ontwerp is en vraagt de gemeenteraad om daarover een standpunt in te nemen.

Ook de oproep om een hogere duurzaamheidsambitie bij Blok 3 te gaan hanteren biedt daarover geen zekerheid. Kortom, aldus de SVE, er is geen aanleiding voor een oorverdovend applaus vanuit de gemeenteraad, maar behoefte aan een dialoog gevolgd door visionair richtinggevende uitspraken!

Stichting Vrienden van de Eemhaven
www.eemhaven033.nl     krul