eemhaven 003

SVE Informatie markt - Onthulling oliemolen plaquette 'Het herrijzen van Oliemolen De Rijzende Zon' - Donderdag 11 April, 2019

Donderdag 11 april 2019

Precies dezelfde dag dat het gebouw van de Oliemolen molen de Rijzende Zon in 1940 instortte - zal de Stichting Vrienden van de  Eemhaven een plaquette onthullen als aandenken aan de molen en het historische stadsaangezicht vanaf het water van Amersfoort.

Oliemolen 001SVE informatiemarkt

Zandfoort a/d Eem (hoek Eemlaan - Kleine Koppel)

Onthulling plaquette

Dit zal een tijdelijke plek zijn voor de plaquette. Bij de voltooiing van de inrichting van de water kant van het Eemplein zal de SVE plaquette van de Oliemolen een definitieve lokatie op het plein krijgen.

De reden voor de Oliemolen plaquette

De SVE wil een gedenkteken van Oliemolen de Rijzende Zon in de vorm van een plaquette plaatsen om aandacht te vragen voor het belang van een goede ruimtelijke inrichting van het oude havengebied nabij het Eemplein. Het plan om de oude molen te herbouwen is helaas niet gelukt, maar voor een goede toekomstige inrichting van de leefomgeving van Amersfoort en met name het gebied aan de oevers van de rivier de Eem wil de SVE zich inspannen.

De Eem en de Eemhaven, met als symbool de Oliemolen, hebben voor Amersfoort altijd een belangrijke functie vervuld. Dat was zo en moet ook zo blijven. We willen de stad vanaf het water bezien, zodat we het water als levendig element in onze stadsontwikkeling tot haar recht laten komen.

Het herrijzen van Oliemolen ‘De Rijzende Zon'

Middagprogramma donderdag 11 april

15.00 uur SVE informatiemarkt (Zandfoort a/d Eem)

16.00 uur Officiële programma: onthulling Oliemolen plaquette

16:15 uur Aansluitend borrel (Zandfoort a/d Eem)

17.30 uur Einde programma

Een ieder wordt van harte uitgenodigd de onthulling van de plaquette bij te wonen. De SVE zoekt naar medestanders, die haar doestellingen delen en zich hiervoor in woord, daad of financiële zin willen uitspreken.

Onze sponsoren

oliemolen1De gemeente Amersfoort